sobota, 19 listopada 2016

Saga o Ludziach Lodu 1-10 :)


Po raz kolejny sięgnęłam po jedną z moich ulubionych lektur 
- cykl Margit Sandemo "Saga o Ludziach Lodu".



Po raz pierwszy zetknęłam się z tymi książkami w Kolegium Nauczycielskim - był wtedy rok 1995 i pojawiło się pierwsze polskie wydanie serii. Zaczęłam lekturę od tomu 4, gdyż pozostałych nie było w bibliotece... Zakochałam się w bohaterach miłością wielką i wieczną - dość powiedzieć, że czytam całość cyklu już 9 raz! :) Was także zapraszam do tej lektury!



"Saga o Ludziach Lodu – składająca się z 47 części seria książek autorstwa współczesnej pisarki norweskiej Margit Sandemo.

Akcja obejmuje okres od XVI do XX wieku i toczy się przeważnie w krajach skandynawskich: Norwegii, Szwecji i Danii. Opowiada o dziejach rodu Ludzi Lodu, którego przodek, Tengel Zły, aby otrzymać nieśmiertelność, zawarł pakt z diabłem. W ramach umowy przynajmniej jedna osoba w każdym pokoleniu rodziła się "dotkniętą" i musiała służyć złu. W XVI wieku przyszedł na świat jeden z dotkniętych, Tengel, który podjął starania zniszczenia przekleństwa, dlatego został nazwany Dobrym.

Ludzie Lodu byli oskarżani o czary, dlatego niechętnie przyjmowano ich w społeczeństwie. Członkowie rodu potrafili okazywać sobie nawzajem i otaczającym ich ludziom ciepło i miłość. Obdarzeni byli empatią do skrzywdzonych przez życie ludzi i zwierząt. Potrafili oni także nawiązywać kontakty z istotami nadprzyrodzonymi. Saga o Ludziach Lodu zawiera także wątki mistyczne, romantyczne, humorystyczne.

Seria zaliczana jest do literatury fantastycznej, zawiera także elementy takich gatunków, jak: romans i horror. Akcji towarzyszy barwne tło historyczne, nie zawsze zgodne z prawdą i często ustępujące miejsce literackiej fikcji.

Choć Margit Sandemo mieszka w Norwegii, jej powieści są oryginalnie pisane po szwedzku a tłumaczenia na norweski są dokonywane przez inne osoby (co można łatwo sprawdzić porównując dane bibliograficzne obu wydań).

Książki ukazały się w Danii, Norwegii, Finlandii, Polsce, Szwecji, na Węgrzech oraz Islandii. Istnieje również nieoficjalne tłumaczenie na język rosyjski. Niekompletne przekłady istnieją na język niemiecki, czeski i angielski." [źródło]



1. Zauroczenie (Trollbund'et)

Silje, córka Arngrima, miała zaledwie 17 lat, gdy zaraza w 1581 roku zabrała wszystkich jej bliskich. Wygłodniała, zziębnięta, z dwójką osieroconych, przygarniętych dzieci podążała ku miejscu za miastem, gdzie palono zwłoki zmarłych: tak bardzo pragnęła rozgrzać się przy ognisku. W tej dramatycznej chwili zaopiekował się nią tajemniczy mężczyzna - człowiek z rodu Ludzi Lodu...



2. Polowanie na czarownice (Heksejakten)

Silje, szczęśliwa żona Tengela, zamieszkała wraz z mężem w dolinie Ludzi Lodu. A jednak dziewczyna tęskniła za stronami, które zmuszona była opuścić. Tu, w dolinie, czuła się wyobcowana. Szczególnie obawiała się starej czarownicy Hanny, która z powodzeniem przekazywała swoje diabelskie sztuczki małej Sol. Nad doliną zawisło niebezpieczeństwo. To właśnie Hanna przewidziała tragedię, a Hanna nigdy się nie myliła...



3. Otchłań (Avgrunnen)

Dwudziestoletnia Sol Angelica wybierała się w wielki świat. Nareszcie była wolna, nareszcie mogła zrealizować swoje marzenia i odszukać Wzgórze Czarownic, mogła też do woli czcić Księcia Ciemności. Ale Sol nie pochłaniały wyłącznie czary i zło. Miała w sobie również wiele ciepła i miłości. Dla swoich bliskich była gotowa ryzykować życiem, a nawet je poświęcić...



4. Tęsknota (Lengsel)

Irja Mattiasdatter była ciężka, niezdarna i zniekształcona przez chorobę. Ludzie wyśmiewali się z niej, nadali jej przezwisko Oset. Irja miała jednak dużo większe zmartwienie: była nieszczęśliwie zakochana w bogatym i lekkomyślnym Taraldzie, synu barona Daga Meidena i Liv z Ludzi Lodu. Taralda zaś interesowała jedynie jego piękna kuzynka Sunniva. Ale związek między nimi groził poważnymi następstwami z powodu ciążącego na rodzinie dziedzictwa...



5. Grzech śmiertelny (Dødssynden)

W Europie trwa Wojna Trzydziestoletnia, w której tryby dostali się też młodzi synowie Ludzi Lodu. Cecylia Meiden, wnuczka Tengela, przeżywa tymczasem poważne osobiste problemy. Spodziewa się dziecka, którego ojcem jest mężczyzna żonaty, a przy tym pastor. Przyjaciel Cecylii, Aleksander Paladin, także stanął w obliczu katastrofy. Rozeszły się pogłoski, że Aleksander popełnił ciężki grzech i że grozi mu kara śmierci...



6. Dziedzictwo zła (Den onde arven)

Tarjei Lind z Ludzi Lodu złożył obietnicę swojemu dziadkowi Tengelowi, że węzełek zawierający tajemnicze medykamenty i cenne receptury - skarb rodowy - przekaże we właściwe ręce. Za najbardziej godnego dziedzica uznał Tarjei Mattiasa, młodszego brata przebiegłego Kolgrima. Kiedy Kolgrim dowiedział się o tym, zło, które skrywał w sobie, wybuchło z wielką siłą...



7. Zamek duchów (Spøkelses-slottet)

Któregoś dnia, w trakcie leśnej wędrówki, młody Tancred Paladin spotkał niezwykle czymś przestraszoną, uroczą dziewczynę i zakochał się od pierwszego wejrzenia. Gdy potem próbował ją odszukać, dotarł do przedziwnego zamku. Okazało się jednak, że zamek ten nie istnieje, a jego tajemnicza gospodyni nie żyje od wielu lat. Czy to koszmar, czy chłopiec traci zmysły? A może znów dziedzictwo rodowe daje o sobie znać?



8. Córka hycla (Bøddelens datter)

Hilda była córką znienawidzonego hycla - pomocnika kata, dlatego społeczność wioski ją odrzuciła. Nikt nie zbliżał się do nędznej chaty, w której mieszkała wraz z ojcem. Żyła samotnie, znosząc upokorzenia, drwiny i wyzwiska. Tak było aż do chwili, gdy w pobliżu ich chaty odkryto zwłoki czterech zamordowanych kobiet. Wówczas życie Hildy odmieniło się całkowicie.



9. Samotny (Den ensomme)

Samotny i nieszczęśliwy Mikael Lind z Ludzi Lodu przez całe życie pod­dawał się woli innych. Kiedy zmuszono go do poślubienia bogobojnej katoliczki Anette, a następnie wysłano na wojnę, znalazł się na skraju przepaści. Ostatecznym ciosem było spotkanie w obcym kraju tajemniczej, odzianej w czerń kobiety...



10. Zimowa zawierucha (Vinterstorm)

Siedemnastoletnia Villemo Kalebsdatter zakochała się bez pamięci w starszym od niej o osiem lat Eldarze Svartskogenie. Jednak Eldar po­chodził ze złej rodziny, a poza tym był uwodzicielem bez skrupułów. Villemo musiała drogo zapłacić za swoje uczucie do Eldara, który, mimo młodego wieku, popadł w złe towarzystwo i wdał się w krwawe roz­grywki...




35 komentarzy:

  1. Całość przeczytałam 2 razy. I powiem krótko PRZESUPER:))))

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam, niestety, ale opis brzmi ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja nigdy nie czytałam. Aktualnie czytam szóstą część serii Diany Gabaldon pt. Tchnienie śniegu i popiołu (każda ma od 800-1200 stron). Nigdy nie myślałam, że wytrwam ale wciągnęła mnie bardzo. Jak dojdę do końca to chyba sięgnę po Sagę o Ludziach Lodu, bo miałam na nią ochotę gdy przezywała wielkie boom (tyle, że nigdy nie było jej w bibliotece).

    OdpowiedzUsuń
  4. So many books! I like to read too.
    Kiss

    OdpowiedzUsuń
  5. Trudno powiedzieć przeczytałam:)ja ją pochłonęłam:))czasem był dzień ,ze potrafiłam przeczytać dwa tomy:))

    OdpowiedzUsuń
  6. Ha! Też czytałam i kompletowałam od pierwszego wydania :) Oddałam potem do biblioteki całość, bo akurat szukali :)
    Ale najlepsze jest to, że mam autograf autorki :) Napisałam w zamierzchłych czasach i po około dwóch latach dostałam list z Norwegi z autografem i kilkoma miłymi słowami ;P

    OdpowiedzUsuń
  7. A ja jakoś nie mogę przebrnąć:(((Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przecież to się czyta jednym tchem - tom dziennie!

      Usuń
  8. Tej sagi akurat nie czytałam, natomiast lubię Margit Sandemo, każda książka to 1 wieczór :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam!!! Sąsiadka przytachała mi kiedyś 5 części, bo wiedziała,że lubię czytać a ona chciała wywalić i przepadłam. W antykwariacie kupowałam za śmieszne pieniądze i pochłaniałam po dwie dziennie.Z ogromną przyjemnością zawsze do nich wracam.

    OdpowiedzUsuń
  10. To bardzo popularna seria, ale sama nie miałam jeszcze okazji po nią sięgnąć. Inne lektury pochłaniają mój czas. Nie nadążam z czytaniem i dzierganiem :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam te sagę, wciągnęła mnie bez reszty. Niestety w bibliotece nie było części po 16 tomiku tzn. były ale nie po kolei i tak jakoś zaniechałam... ale kiedy na pewno wrócę do tej sagi i przeczytam ją całą :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam i mam wszystkie z trudem niegdyś zdobyte :) A czytałaś Sagę o Czarnoksiężniku i Sagę o Królestwie Światła? Ja pochłonęłam wszystkie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałam, ale nie są już tak porywające, jak ta pierwsza...

      Usuń
  13. Jak studiowałam w Białymstoku, to wracając pociągami do domu potrafiłam przeczytać dwa tomy :) A kupowałam je na bazarku obok dworca, gdzie wyprzedawano za grosze prasę, która nie została sprzedana z kiosków Ruchu.
    A czytałam je wielokrotnie. Wciąż stoją na półce i czekają na następny raz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też je często czytałam w pociągu, w drodze do domu ze studiów!

      Usuń
  14. Słyszałam o tej serii już nie raz, jednak nigdy nie przysiadłam do niej. Jakoś tak... może kiedyś spróbuję pierwszego tomu? ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie czytałam akurat tej serii, ale słyszałam o niej wiele dobrego i kiedyś zamierzam po nią sięgnąć. W podobnym klimacie czytałam też "Raija", też jest 40 książek i pamiętam jak ukazywały się co piątek. Wciągają na maka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam, zaczęłam, ale po Ludziach Lodu wydała mi się po prostu wtórna, więc przerwałam...

      Usuń
    2. Myślę, że te wszystkie sagi tak wydane są do siebie podobne fabułowo

      Usuń
    3. Chyba bardzo podobne ;)

      Usuń

Dziękuję za Twoje słowa :)