niedziela, 13 listopada 2016

Naparstki - Hel/PL





Ośrodek turystyczny i kąpielisko nadmorskie, ośrodek rybołówstwa, garnizon Marynarki Wojennej z portem wojennym. Port morski Hel ma przystań rybacką, jachtową i żeglugi pasażerskiej.

Gmina Hel zajęła drugie miejsce w rankingu podsumowującym kadencję 2010–2014 w kategorii „gminy turystyczne o najwyższych zmianach w potencjale finansowym w latach 2010–2013” opracowanym przez firmę Curulis.

Według danych z 31 grudnia 2015 r. miasto miało 3480 mieszkańców. [...]



Pochodzenie nazwy miasta nie zostało dotąd jednoznacznie wyjaśnione. W języku staropolskim nazwa Hel oznacza „wydmę, pustkowie, cypel”, od której oprócz Helu miała się wywodzić również wcześniejsza nazwa Elbląga – „Helbląg”.

Część badaczy wskazuje na jej źródło w językach germańskich. Na holenderskiej mapie z XVII w. cała mierzeja nazywana jest Heel. Nazwę swoją zawdzięcza najprawdopodobniej żeglarzom – kupcom dążącym tutejszymi szlakami na tereny Prus (do Truso). Anton Englert – archeolog z Muzeum Łodzi Wikingów w Roskilde (Dania), wyjaśnia pochodzenie nazwy uwarunkowaniami geograficznymi. W języku duńskim bowiem hæl oznacza obcas buta (ang. heel), zaś tradycyjne duńskie nazewnictwo żeglugowe często posługiwało się odniesieniami do części ciała – np. næs – nos, hoved – głowa, albue – łokieć.

Według innej teorii nazwa wywodzi się od imienia nordyckiej bogini zaświatów Hel, której miejsce kultowe znajdowało się zapewne na Mierzei Helskiej, bądź od starogermańskiego określenia piekła (heel, kraj bogini Hel), kojarzonego w germańskiej mitologii z zimnem. Uzasadniane jest to panującym na mierzei klimatem, zimniejszym niż choćby na położonej bardziej na północ Gotlandii. [...]



Lista zabytków w mieście:


Główne atrakcje Helu to:



Kamienne umocnienia falochronów i zatopione wokół wraki stanowią atrakcję dla płetwonurków. Od 2006 r. w Helu czynne jest Muzeum Obrony Wybrzeża z bogatą prezentacją militarnej historii rejonu Helu." [źródło]



Posiadam aktualnie 3 naparstki z tego miasta, kupione podczas pobytu tam kilka lat temu:






14 komentarzy:

  1. Świetne miejsce.Piękne naparstki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Raz w życiu byłam na Helu jako dziecko-nie wiele pamiętam.Grubaski są cudne!!!Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Byłam tam ostatni raz w 2008 roku. Niestety jeszcze naparstków w tamtym czasie nie zbierałam :(.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jak żałuję, że nie zbierałam naparstków,gdy byłam w Paryżu, Dreźnie, Wiedniu, Wenecji, Trieście... a to się już nigdy nie powtórzy :(

      Usuń
  4. Świetne naparstki :)
    Na Helu nigdy nie byłam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      A mi udało się go odwiedzić 3 lub 4 razy...

      Usuń
  5. Miałam przyjemność odwiedzić Hel. To bardzo przyjemne miasteczko. Naparstki, jak na pamiątkę znad morza przystało, zdobione są motywami marynistycznymi. Takie gadżety wywołują u nas wspomnienia.

    OdpowiedzUsuń
  6. Naparstki śliczne. Uwielbiam nasze morze ale na Helu jeszcze nie byłam, chyba trzeba to nadrobić i zapisać na listę miejsc do zwiedzenia.:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajne naparstki :) Hel to moje ulubione miejsce na wakacje, szczególnie fajne są ścieżki z zabytkami militarnymi. Muzeum obrony wybrzeża też gorąco polecam wszystkim.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje słowa :)