wtorek, 17 listopada 2015

"Takiej kawy jak w Polszcze nie ma w żadnym kraju"


Pora na trzecią pracę w zabawie "Tajemniczy SAL dla moli książkowych" :)

Tym razem zadanie polegało na wyszyciu zakładki zainspirowanej książką "Pan Tadeusz" :) 

Postanowiłam wykorzystać fragment dotyczący mojego ulubionego napoju :)



"Różne też były dla dam i mężczyzn potrawy:

Tu roznoszono tace z całą służbą kawy,
Tace ogromne, w kwiaty ślicznie malowane,
Na nich kurzące wonnie imbryki blaszane
I z porcelany saskiej złote filiżanki,
Przy każdej garnuszeczek mały do śmietanki.
Takiej kawy jak w Polszcze nie ma w żadnym kraju:
W Polszcze, w domu porządnym, z dawnego zwyczaju,
Jest do robienia kawy osobna niewiasta,
Nazywa się kawiarka; ta sprowadza z miasta
Lub z wicin bierze ziarna w najlepszym gatunku,
I zna tajne sposoby gotowania trunku,
Który ma czarność węgla, przejrzystość bursztynu,
Zapach moki i gęstość miodowego płynu.
Wiadomo, czym dla kawy jest dobra śmietana;
Na wsi nie trudno o nię: bo kawiarka z rana,
Przystawiwszy imbryki, odwiedza mleczarnie
I sama lekko świeży nabiału kwiat garnie
Do każdej filiżanki w osobny garnuszek,
Aby każdą z nich ubrać w osobny kożuszek."

Autor: Adam Mickiewicz
Źródło: „Pan Tadeusz – czyli ostatni zajazd na Litwie”, Księga II.

A oto praca inspirowana powyższymi słowami:







A teraz pora, aby zaprosić Was na 75. hafciarski wtorek - przy pysznej kawie :)


34 komentarze:

  1. bardzo pomysłowa zakładka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny pomysł. Piękna zakładka.

    OdpowiedzUsuń
  3. Super trafiłaś z tą zakładeczką, bardzo fajna :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajna zakładka. O zwyczajach przeszłych, stosowanych w gospodarstwie domowym, też lubię czytać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Śliczna zakładka, uwielbiam kawę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fantastyczna zakładka!!! Teraz "Pan Tadeusz" będzie mi się kojarzył z kawą 😊

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny pomysł na zakładkę:) Ja też uwielbiam kawę w każdym wydaniu i smaku :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajny pomysł. Zakładka śliczna, aż pachnie kawą. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Super pomysł, ja też uwielbiam kawę :) chociaż Pana Tadeusza już nie koniecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) "Pan Tadeusz" jest piękny, chociaż wolę "Dziady" :)

      Usuń
  10. Zakładka super - a ja kawy nie piję wcale :) Tak, tak są i takie osoby...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Ja nie piłam przez 20 lat, teraz piję drugie 20 ;)

      Usuń
  11. Aż mi się kawy zachciało :) Bardzo fajna zakładka.

    OdpowiedzUsuń
  12. Aniu, bardzo fajna interpretacja zadanego tematu. Podoba mi się bardzo Twoja zakładka, bo ja i czytać i kawę pić lubię:) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. ale szkoda, że przegapiłam ten SAL, fajny temat i piękna praca :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje słowa :)